Tips voor een hygiënische en gezonde werkomgeving

Werknemers presteren het beste in een veilige, hygiënische en gezonde werkomgeving. Regelmatig uw kantoorpanden schoonmaken helpt daarbij. Hygiëne is natuurlijk altijd al een belangrijk thema geweest, maar door het coronavirus is dit de laatste tijd nog relevanter geworden. Lange tijd werkten in Nederland vele medewerkers vanuit huis. Het reinigen van het kantoorpand was daarom lange tijd geen prioriteit van werkgevers. Nu gaat het steeds beter met de bestrijding van het virus en keren we langzaam terug naar kantoor. Keren uw medewerkers terug in een hygiënische en gezonde omgeving? Wat kunt u doen om dit zo goed mogelijk te regelen? In dit blog geven we tips voor een hygiënische en gezonde werkomgeving.

Hygiëne op de werkplek

Hygiëne is zoveel meer dan enkel de toiletten of keukens in uw kantoor- of bedrijfspand regelmatig schoonmaken. Vooral de werkplekken van uw medewerkers kunnen namelijk onhygiënisch zijn. Onderzoek heeft al vaker aangetoond dat op een toetsenbord gemiddeld 400 keer meer bacteriën zitten dan op een wc-bril. Ook toetsenborden, telefoons, kraantjes en koffieautomaten hebben regelmatig schoonmaak nodig zodat uw medewerkers er veilig mee kunnen blijven werken. Een schone werkplek zorgt niet alleen voor meer productiviteit van uw medewerkers, ook kan het ziekteverzuim ermee verlaagd worden en verbetert een schone omgeving de werksfeer. Er zijn uiteraard ook een aantal basis factoren die van belang zijn bij een schone werkomgeving:

  • Regelmatig goed de handen wassen

Er zijn nog altijd medewerkers die hun handen niet wassen na een toiletbezoek. Om ze toch te motiveren dit wel te doen, kunt u voorzieningen treffen. Zorg daarom voor bacteriële zeep bij de toiletten.

  • Plaats desinfecterende doekjes op de werkplekken

Medewerkers kunnen zelf ook bijdragen aan een schone werkplek. Door desinfecterende doekjes te plaatsen bij de werkplekken, motiveert u uw medewerkers om regelmatig een doekje over hun bureau of computer te halen. Hiermee worden bacteriën verwijderd en wordt verspreiding van de bacteriën teruggedrongen.

  • Voldoende luchten

Goede ventilatie is van enorm belang voor een gezonde werkomgeving. Door het coronavirus wordt dit nog eens extra benadrukt. Kantoorpanden kunnen snel stoffig worden. Zorg daarom dat er dagelijks een raam open staat en dat eventuele airconditioning regelmatig door een specialist gereinigd wordt.

  • Zorg voor voldoende vuilniszakken

Om te voorkomen dat afval gaat slingeren of op verkeerde plekken terechtkomt, zorgt u ervoor dat er voldoende vuilnisbakken beschikbaar zijn in elke ruimte en dat nieuwe (wegwerp)zakken voorradig zijn.

  • Tips voor gezonde werkomgeving

Een periodieke specialistische reiniging

Niet alleen voor uw eigen medewerkers is een hygiënische en gezonde werkomgeving van belang. Uw kantoor- of bedrijfspand is namelijk ook het visitekaartje van uw bedrijf. Klanten of relaties komen regelmatig langs op uw locatie en misschien is uw pand daarnaast goed zichtbaar vanaf een drukke weg. Daarom raden wij om regelmatig een specialistische reiniging te laten uitvoeren. Hierbij worden de gevels, vloeren, zonnepanelen en liftschachten aan een grondige schoonmaak onderworpen. Uitgevoerd door gediplomeerde medewerkers met de meest geavanceerde machines: krachtige hogedrukreinigers, robuuste schrobmachines en speciale apparatuur om zonnepanelen te reinigen.

Schoonmaak kantoorpand uitbesteden?

Vindt u, net als ons, een hygiënische en gezonde werkomgeving belangrijk voor uw medewerkers of relaties? Selectclean ondersteunt u graag in regelmatige schoonmaak van uw pand. Naast reguliere schoonmaak van bijvoorbeeld de werkplekken, hebben wij meer schoonmaakdisciplines in huis. Onze schoonmaakkrachten doen er alles aan om uw kantoorpand in perfecte conditie te houden. Wat dacht u van periodieke glasbewassing? Wij zijn actief in de regio Veghel, Uden en Wijchen. Heeft u een kantoorpand in een van deze regio’s? Dan ontzorgen wij u graag op schoonmaakgebied. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.